مرکز عملیات (SOC 

مركز عمليات امنيت مكاني جهت پايش و كنترل 24 ساعته امنيت ورود و خروج اطلاعات در قلمروي فضاي تبادل اطلاعات با نگرش تشخيص تهديدات امنيتي است.

با توجه به رشد روزافزون تعداد و پیچیدگی حملات سایبری و همچنین عواقب نشت اطلاعات، ضروری است تا سازمان‌ها به اقدامات پیش‌گیرانه و توسعه سیستم­‌های نظارتی هوشمند و یکپارچه در قالب برنامه‌های پاسخ به رویداد بپردازند. توسعه مرکز SOC اقدامی است که در پاسخ به این نیاز انجام می­‌گیرد.

از وظایف SOC این است که با تکيه بر مجموعه‌­اي از تجهيزات سخت‌افزاري و نرم‎‌افزاري، گزارش‌­های سيستم­‌ها و سرويس‌‌هاي امنيتي شبکه­‌هاي ارتباطي، سيستم­‌عامل­‌ها، نرم‌­افزارهاي مختلف و همچنين تجهیزات مختلف امنیت شبکه را جمع­‌آوري نموده و با همگون‌­سازی و تلفيق گزارش­‌هاي مختلف و بهره­‌گیری از نرم­‌افزارهای پیشرفته و سخت‎ افزارها و متخصصين امر، آن‌ها را تحلیل می‌نماید.

مرکز عملیات امنیت براي شناسايي و اعلام رخداد، داراي مکانيزم‌هايی جهت رصد خودکار تجهيزات شبکه، سخت‌افزارها و نرم‎ا‌فزارها بوده و قادر است از نفوذ هکرها، بدافزارها و تهديدات امنیتی از طريق منابع داخلي و خارجي جلوگيري کند.

راه‌اندازی و پیاده‌سازی SOC چه مزایایی دارد:

راه‌اندازی و راهبری مرکز عملیات امنیت در صورتی‌که به درستی انجام شود مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

    • کاهش هزینه زمانی موردنیاز برای جمع­‌آوری اطلاعات و رخدادها و هشدارها در مواقع اضطراری

    • کاهش هزینه‌­های نگهداری، پردازش و تحلیل اطلاعات رخدادها و هشدارها و همچنین کشف ارتباط بین آن­ها

    • کاهش هزینه ارزیابی و بررسی رخدادها و حوادث

    • کاهش هزینه نیروی منابع انسانی در رسیدگی به حوادث

  • کاهش هزینه ناشی از قطع سرویس­‌دهی
 

خدمات ما در حوزه مرکز عملیات امنیت (SOC):

 

    • مشاوره در حوزه پیاده سازی مرکز عملیات امنیت (SOC)
    • نظارت در حوزه پیاده سازی مرکز عملیات امنیت(SOC)
    •  پیاده سازی مرکز عملیات امنیت(SOC)
    • پشتیبانی مرکز عملیات امنیت(SOC)
    • راهبری مرکز عملیات امنیت(SOC)

تیم مقابله به رخدادها و حوادث امنیتی (CSIRT) 

مرکز پاسخ به رخدادهای امنیتی یا Incident Response خدمات پیشگیرانه و واکنشی را در پاسخ به رخدادهای امنیتی ارائه می‌دهد. این خدمات از مراحل و فرآیندهای مختلفی تشکیل شده که شامل حوادث امنیتی و تست نفوذ بوده و دسترسی غیر مجاز مرتبط با حوزه IT را کنترل و مدیریت کرده و پاسخ­های مناسب را ارائه می‌دهد. این سیستم معمولا به صورت دائم فعال بوده و ماموریت آن مدیریت ریسک از طریق تجزیه و تحلیل متمرکز با استفاده از منابعی مانند نیروی انسانی، سخت‌افزار و نرم افزارهای خاص است. این منابع به منظور تشخیص و حفاظت در برابر نفوذ، به صورت مستمر رخدادها را نظارت و ریسک‌ها را تجزیه تحلیل کرده و پاسخ مناسب را ارائه می‌کند.

وجود یک تیم خبره پاسخ به رخدادهای امنیتی (CSIRT) به سازمان این اطمینان را می‌دهد تا در صورت مقابله با یک حمله سایبری بتواند راهکارهای دفاعی لازم را انجام داده و عواقب ناشی از آن را کاهش دهد. همچنین تیم پاسخ به رخداد (CSIRT) کمک می‌کند تا سازمان در وهله اول نسبت به نقاط ضعف خود شناخت پیدا کرده و سپس امن‌سازی‌های لازم صورت بگیرد. پایش‌های دوره‌ای و تمرین‌های امنیتی کمک می‌کند تا سازمان بلوغ امنیت خود را افزایش داده و بالغ‌تر شدن آن، از بسیاری از تهدیدات امنیتی جلوگیری می‌نماید.

دارا بودن تیم مقابله با رخدادهای امنیتی (CSIRT) چه مزایایی دارد:

  • پشتیبانی 7*24 و شبانه‌روزی جهت پاسخگویی به حوادث و رخدادهای امنیتی
  • همکاری با تیم خبره و باتجربه
  • ارائه راه حل و استراتژی‌های مناسب جهت کاهش تاثیرات تهدیدات سایبری
  • انجام تمرین‌های تیم قرمز و تست نفوذ
  • ارائه سرویس‌های پیشرفته شکار تهدید (Threat Hunting) و فارنزیک (Forensics)
  • بازدید و امن‌سازی تجهیزات امنیتی و سرویس‌های مختلف
  • کاهش هزینه‌­های نگهداری، پردازش و تحلیل اطلاعات رخدادها و هشدارها و همچنین کشف ارتباط بین آن­ها
  •  

خدمات ما در حوزه تیم مقابله با رخدادهای امنیتی (CSIRT):

  • مشاوره در حوزه پیاده سازی تیم پاسخ به رخدادهای امنیتی (CSIRT)
  • نظارت در حوزه پیاده سازی تیم پاسخ به رخدادهای امنیتی (CSIRT)
  •  پیاده سازی تیم پاسخ به رخدادهای امنیتی (CSIRT)
  • راهبری تیم پاسخ به رخدادهای امنیتی (CSIRT)